Fren Ve Süspansiyon Kontrolü

Fren Ve Süspansiyon Kontrolü

Fren Ve Süspansiyon Kontrolü

Fren ve süspansiyon kontrolünde öncelikle süspansiyon nedir sorusunu cevaplayacak olur isek : araçların şaseleri ve tekerlekler arasında yer almakta olan yay, amortisör, burçlar, çubuklar, bağlantılar, ve kollardan oluşan sisteme verilen isimdir.

Süspansiyon sistemi gövdeyi, asklar üzerinde tutmakta olan bir sistemdir.

Süspansiyonun görevleri nelerdir?

Yolun bozuk olmasına karşın aracın gövdesinin izole edilmesini sağlar, aracın konfor özelliklerinin artmasına katkı sağlar. Aynı zaman da aracın sallanması, sarsılmasını da kontrol altına almaktadır. Aracın normalden daha hızlı olduğu yollarda düzgün ya da düzgün olmaması durumunda fren ile yol tutuş özelliklerini sağlar ve bunu korumaktadır.

Aracın gövdesinin ve aracın statik ağırlığını dengelemekle de görevlidir.

Yüksek frekansı bulunan titreşimleri önler ve frenler.

Süspansiyon tasarımında araçta öncelik olarak, yolcular için önemli olan sürüş konforu ve taşınacak olan ağırlık hakkında da yükün dayanabileceği kadar titreşim hareketlerine sahip olmasıdır. Fren ve süspansiyon kontrolünde, taşıtın alt sisteminde süspansiyon sistemi olduğu için aracın tasarımına başlamadan önce karar verilmesi gereken ve araştırılması gereken bir kaç parametreler söz konusudur. Bunlar örneğin tekerlerin izleri, dingil açıklığı diye nitelendirdiğimiz bir açıklık, maksimum yapılan hız, dönüş açıları, dönüş eğimleri, direksiyon ve tekerleklerin genişliğidir.

Süspansiyon sistemi oluşturulurken mutlaka hızlanma sistemini, frenlemeyi, viraj almayı, bozuk zeminde de hareket edebilmeyi de göz önünde bulundurarak güven ve konfor sağlamalıdır.

Araçların ilk üretilmeye başlandığı senelerde sabit akslı ön süspansiyon olarak isimlendirdiğimiz sistemler kullanılmaktaydı. Bu sistem çok fazla dayanıklı ve orta derece ya da ağır derece de yük taşımalarda hala kullanılmakta olan bir sistemdir. Sabit akslı sistemlerin ise en büyük olumsuz etkisi sürük kalitesindeki ve konforundaki eksiklik, bozukluktur.

Eski araçlarda sabit akslı süspansiyonlar kullanılırken , günümüz araçların da serbest süspansiyonlar kullanılmaktadır.

Bu sistem de aracın her tekerleği ayrı bir süspansiyon sistemi tarafından kontrol edilmektedir. Bununla birlikte de en bozuk yollar da bile en koforlu sürüşler ve yolculuklar mümkün hale gelmektedir.

whatsapp2018.png (8 KB)
tel2018.png (8 KB)